Toyota i Denyo przetestują wodorową ciężarówkę-generator

Partnerzy sprawdzą możliwości komercjalizacji tego rozwiązania

2020-09-18

Toyota wraz ze swoim partnerem, firmą Denyo, opracowała wodorową ciężarówkę-generator, która może zapewnić zasilanie nawet przez 72 godziny. Bezemisyjny samochód został wyposażony w ogniwa paliwowe Toyoty i 27 zbiorników wodoru.

Toyota i Denyo zaplanowali serię testów, podczas których chcą sprawdzić możliwości komercjalizacji rozwiązań zastosowanych w ciężarówce-generatorze. Jeśli badania przebiegną pomyślnie, nowy rodzaj bezemisyjnego mobilnego generatora o dużej mocy i pojemności energetycznej przyczyni się do rozwoju zrównoważonej gospodarki, zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Testy rozpoczną się już we wrześniu. W ich trakcie działanie prototypu zostanie porównane z konwencjonalnym generatorem z silnikiem spalinowym, aby wychwycić szczególne właściwości samochodu-generatora wodorowego.

Prototypowa ciężarówka-generator została oparta na modelu Toyota Dyna, który wyposażono w elektryczny napęd na ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai. Samochód ten mieści 27 wysokociśnieniowych zbiorników wodoru o łącznej pojemności 1 626 litrów wodoru. Pozwala to zapewnić zasilanie przez 72 godziny, przy limicie 200 km dystansu pokonanego do celu i z powrotem. W tym czasie wyprodukuje około 612 kWh energii i dostarczy moc 8,5 kW, a produktem ubocznym będzie 450 litrów wody. Ciężarówka waży 7,2 t, a jej wymiary to 6 380 mm długości, 2 220 mm szerokości i 2 240 mm wysokości.

Toyota i Denyo od lat aktywnie angażują się w działania na rzecz środowiska. Obie firmy wspólnie opracowały ciężarówkę-generator opartą na ogniwach paliwowych w przekonaniu, że popularyzacja technologii wodorowych w pojazdach użytkowych jest konieczna do dalszego obniżania globalnych emisji CO2. Partnerzy pracują też nad wykorzystaniem na dużą skalę zelektryfikowanych samochodów w łańcuchach dostaw oraz jako dodatkowe źródło zasilania.

Obecnie samochody-generatory opierają się głównie na silnikach Diesla, które emitują gazy cieplarniane oraz szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu czy toksyczne cząstki stałe. Toyota i Denyo chcą spopularyzować samochody wodorowe, w których do generowania prądu będą służyły bezemisyjne ogniwa paliwowe. Ich jedynym produktem ubocznym będzie woda destylowana.

Dowiedz się więcej

Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Wspólny projekt Toyoty i Hondy Apple CarPlay™ i Android Auto™ Apple CarPlay™ i Android Auto™ Rozwiązania, które ułatwią każdą podróż Społeczeństwo napędzane wodorem Społeczeństwo napędzane wodorem Odkryj najnowsze rozwiązania Toyoty Poznaj możliwości wodoru Poznaj możliwości wodoru Odkryj Toyotę Mirai 2. generacji Hybryda w cenie benzyny w Leasingu SMARTPLAN Hybryda w cenie benzyny w Leasingu SMARTPLAN Dowiedz się więcej Elektryczno-wodorowy pociąg na ogniwa paliwowe Elektryczno-wodorowy pociąg na ogniwa paliwowe Dowiedz się więcej Rozpoczęła się budowa Woven City Rozpoczęła się budowa Woven City Pierwsze eksperymentalne miasto Toyoty Nowy projekt TRI i Uniwersytetu Stanforda Nowy projekt TRI i Uniwersytetu Stanforda Autonomiczny pojazd przyszłości Wodorowe autobusy dla europejskich miast Wodorowe autobusy dla europejskich miast Partnerstwo Toyoty, CaetanoBus i Finlog Wielkogabarytowe ciężarówki na wodór Wielkogabarytowe ciężarówki na wodór Testy ruszą wiosną 2022 roku Wodorowy generator prądu Wodorowy generator prądu Wspólny projekt Toyoty i Energy Observer Developments Cyfrowe manekiny THUMS Cyfrowe manekiny THUMS Większe bezpieczeństwo na drodze