Toyota pokazała prototypowego wodorowego GR Yarisa

2021-12-08

Toyota zaprezentowała prototypowego Yarisa GR napędzanego wodorem. Ma on ten sam układ napędowy, co i eksperymentalna Corolla Sport, która startuje w Japonii w serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Prace rozwojowe nad nowym modelem prowadzone są w wymagających warunkach sportów motorowych w Japonii.

W prototypowej wersji modelu GR Yaris zarówno rodzaj paliwa, jak i jego zbiorniki są takie same jak w przypadku sedana Mirai, flagowego modelu Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Podobny jest również sposób tankowania. Różni się natomiast technologia, na której opiera się napęd. Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. W Toyocie GR Yaris zastosowano z kolei silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

Technologia wodorowego silnika spalinowego jest rozwijana od 2017 roku. Prace nad tym rozwiązaniem wciąż są na etapie rozwoju i testów i jest za wcześnie, aby wprowadzić je do użytku komercyjnego. Warto jednak wspomnieć, że w japońskich wyścigach startuje napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport, pokazując wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.

„Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów, a także by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe” – podkreślał w marcu 1952 roku Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.

W dwóch wodorowych prototypach – GR Yaris i Corolla Sport – zamontowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by jako paliwo można było wykorzystywać wodór.

Jako pierwszą w najtrudniejszych warunkach sportowej rywalizacji zaczęto testować eksperymentalną Corollę Sport. Od maja 2021 roku brała ona udział w wyścigach japońskiej serii Super Taikyu pod szyldem ROOKIE Racing, zespołu zależnego od TOYOTA GAZOO Racing.

„Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz, dlatego mam nadzieję, że w przyszłości ludzie spojrzą wstecz i docenią, że do tego wyzwania podeszliśmy z pozytywnym nastawieniem, czerpiąc radość z każdej chwili” ­– powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

Wykorzystanie wodoru jako paliwa w samochodach napędzanych silnikiem spalinowym zapewnia bardziej dynamiczną jazdę. Wodór spala się szybciej niż benzyna, a proces ten jest bardziej przyjazny dla środowiska.

Jednym z głównych celów Toyoty jest osiągnięcie neutralności klimatycznej i wprowadzenie bezemisyjnej gospodarki opartej na wodorze. Japoński koncern chce to osiągnąć m.in. poprzez promowanie wykorzystania wodoru w elektrycznych samochodach z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) oraz innych produktach zasilanych ogniwami paliwowymi.

Dowiedz się więcej

Toyota najczęściej wyszukiwaną marką Toyota najczęściej wyszukiwaną marką Sprawdź szczegóły Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Yaris Cross najbezpieczniejszym autem w klasie Euro NCAP 2021 Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Rusza przedsprzedaż nowej Toyoty Aygo X Dowiedz się więcej Nowa Toyota Hilux GR SPORT Nowa Toyota Hilux GR SPORT Wersja inspirowana rajdami Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Dowiedz się więcej Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu