Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
30 września 2025

Wodorowe ciężarówki Toyoty sprawdzają się w logistyce

Ponad 80 000 km przejechanych po europejskich drogach

Od maja 2025 roku Toyota Motor Europe testuje 4 ciężarówki zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi, wykorzystując je w logistyce. Pojazdy te kursują między Diest w Belgii a Amsterdamem, Rotterdamem, Lille i Kolonią. Do tej pory łącznie pokonały już ponad 80 000 km, zużywając średnio 7 kg wodoru na 100 km.

Cztery wodorowe ciężarówki od maja 2025 roku stanowią część floty Toyota Parts Centre Europe (TPCE) w belgijskim Diest. To centrum dystrybucji części i akcesoriów obsługuje ponad 3 tys. stacji dilerskich Toyoty na 44 rynkach. Każdego roku przez TPCE przechodzi 120 mln podzespołów, co oznacza, że ponad 500 tys. elementów jest codziennie przyjmowanych i wysyłanych w ramach 200 kursów ciężarówek.

Niezawodna technologia wodorowa

Toyota wraz ze swoimi partnerami, w tym m.in. z VDL Groep, nad włączeniem zasilanych wodorem ciężarówek do swojej logistyki pracowała od 2022 roku. Pierwsze testy prototypowych egzemplarzy rozpoczęła pod koniec 2023 roku, a przy okazji Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu w 2024 roku Toyota zaprezentowała postępy projektu. Regularną pracę w logistyce TME 4 wodorowe samochody rozpoczęły w maju 2025 roku.

Wodorowe ciężarówki posiadają 7 zbiorników wodoru, które są zintegrowane z kabiną tak, by spełniać wymagania dotyczące wymiarów i ładowności. Starannie dobrane silniki elektryczne o łącznej mocy 360 kW oraz akumulatory wysokonapięciowe o pojemności 210 kWh zapewniają optymalne osiągi. Rzeczywisty zasięg wodorowych pojazdów sięga 400 km, a tankowanie odbywa się na 8 stacjach wodorowych zlokalizowanych w 3 krajach.

Efektywność i trwałość wodorowych samochodów potwierdziły już pierwsze miesiące ich eksploatacji. Od maja 2025 roku 4 ciężarówki z ogniwami paliwowymi pokonały łącznie 80 000 km, zużywając średnio 7 kg wodoru na 100 km. Jeden z egzemplarzy osiągnął już przebieg 32 000 km – bez żadnych problemów technicznych związanych z systemem ogniw paliwowych. Potwierdza to niezawodność zastosowanej technologii.

Wodorowe ciężarówki szansą dla logistyki

Wykorzystywanie w logistyce ciężarówek wodorowych z ogniwami paliwowymi przybliża Toyota Motor Europe do realizacji założeń marki i osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 roku. Japoński koncern skupia się obecnie na takich pojazdach jako jednym z najbardziej efektywnych zastosowań wodoru w transporcie dalekobieżnym. Zgromadzone w trakcie testów dane pozwalają ocenić efektywność, koszty i potencjał technologii wodorowej w realnych warunkach logistycznych.

Toyota przygotowuje obecnie kolejne udoskonalenia, które pozwolą zwiększyć zasięg i skrócić czas tankowania. Opracowuje też nowe konfiguracje pojazdów, w tym m.in. ciężarówki z kabiną sypialną czy niską ramą. Przełomem ma być 3. generacja modułów ogniw paliwowych Toyoty, które zostały zaprojektowane z myślą o zastosowaniu w transporcie ciężkim. Nowa technologia zapewni lepszą efektywność, trwałość oraz korzystniejszy stosunek mocy do masy.