W drugiej połowie 2022 roku zadebiutuje Corolla Cross – pierwszy model w gamie Toyoty wyposażony w najnowszą, piątą generacją napędu hybrydowego. Najpopularniejszy samochód na świecie będzie dostępny w czterech wersjach nadwozia (obok doskonale znanych odmian hatchback, sedan i TS Kombi).
Toyota Corolla istnieje na rynku od ponad 55 lat. W ciągu tego czasu sprzedano ponad 50 mln egzemplarzy tego modelu. Dużą popularnością samochód ten cieszy się również w Polsce, a zwłaszcza jego najnowsza generacja, która debiutowała w 2019 roku i jest dostępna w trzech odmianach – hatchback, sedan i TS Kombi. Wszystkie wersje dostępne są z nowoczesnymi napędami hybrydowymi, które stanowią ponad połowę sprzedaży modelu.
W 2022 roku zadebiutuje czwarta wersja nadwoziowa – Corolla Cross. Wraz z nią w modelach Toyoty pojawi się piąta generacja napędu hybrydowego, która będzie się charakteryzowała większą wydajnością i bardziej responsywnym prowadzeniem.
5. generacja hybryd Toyoty
Toyota cały czas udoskonala swoje hybrydy i napędy hybrydowe. Tak na przykład wszystkie elementy składające się na napęd hybrydowy piątej generacji są o około 20-30% mniejsze w porównaniu z tymi, które były montowane w czwartej generacji. To z kolei przekłada się na niższą masę podzespołów.
Przeprojektowany został też układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczyniło się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.
Piąta generacja układu hybrydowego charakteryzuje się też niższym zużyciem paliwa. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu wydajniejszego akumulatora litowo-jonowego. Zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40% lżejszy niż wcześniej.
Corolla Cross Hybrid także z napędem AWD-i
Nowa Corolla Cross będzie dostępna z napędem hybrydowym z silnikiem 2.0. Łączna moc zestawu wynosi 197 KM (o 8% więcej w stosunku do układu czwartej generacji). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,1 s. Dokładne dane dotyczące emisji CO2 oraz zużycia paliwa zostaną podane w późniejszym terminie.
Nowa Toyota Corolla Cross – jako pierwsza Corolla – będzie dostępna z napędem AWD-i. Dodatkowy elektryczny silnik montowany przy tylnej osi osiąga imponującą moc 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności.
30 lat doświadczeń w elektryfikacji
Dział rozwoju zelektryfikowanych samochodów w Toyocie powstał w 1992 roku. W 1997 roku zadebiutowało pierwsze auto z napędem hybrydowym – Toyota Prius. Obecnie koncern oferuje na całym świecie ponad 40 modeli hybrydowych. Ich łączna sprzedaż sięga prawie 20 mln egzemplarzy. W samym 2021 roku klienci na całym świecie kupili około 2,5 mln hybryd, o 27% więcej niż rok wcześniej.
Zaplanowana na połowę 2022 roku premiera Corolli Cross wyposażonej w napęd hybrydowy piątej generacji jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność gamy hybryd Toyoty.
Warto podkreślić, że pełny napęd hybrydowy to kluczowa technologia, która napędza elektryfikację parku samochodowego Toyoty i skutecznie redukuje zużycie paliwa i emisję spalin. Toyota rozwija także inne ekologiczne napędy. Oprócz klasycznych hybryd oferuje hybrydy plug-in, a w 2022 roku zadebiutuje pierwszy globalny model z bateryjnym napędem elektrycznym – bZ4X.
Toyota realizuje też program elektrycznych samochodów na ogniwa paliwowe, zasilanych wodorem. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty, sedana Mirai, a w 2021 roku rozpoczęto sprzedaż drugiej generacji tego modelu.